Födda 2019-02-21
4 hanar & 3 tikar
Vi hoppas att denna kombination ska ge en väldigt stark mentalitet, arbetsvilliga, sunda hundar och en bra extriör.

onsdag 8 maj 2019

miljöträning

Livet på backen i Älvros blir ju ganska enformigt och inte händer det så mycket nya saker heller.
Så jag gör mitt bästa för att miljöträna de små och just upp till ca 16 veckors ålder ska ju vara en viktig period i valparnas liv och de behöver en massa nya intryck för att bli stabila som vuxna hundar. Eller ja, det kan ju givetvis bli det ändå, men chanserna ökar för att det ska bli bra om man får testa på en massa som liten. Givetvis inte överdrivet då sömn och vila är viktig i denna åldern... något som man dock kan fundera en del över med dessa små huliganer, ha ha ha... de sover på natten och troligen en del medan jag jobbar, men när jag är hemma är det inte många minuter som de sover...


Nu har de börjat få följa med på olika aktiviteter som jag gör med hundarna. De blir alltså definitivt vana vid att åka bil :-).
I söndags var vi bland annat till Härdal, där jag och mamma Allis tränade lite. I bilen (buren bredvid) fick de sällskap av Dino, en ny hund. Och jag tror de tyckte att han var rätt spännande...
Vi avslutade träningen med att köra platsliggning med skott. Nu satt valparna i bilen, en bit från smällarna, och jag hade ingen möjlighet att hålla koll på dem, men de var lugna och trygga när jag sen öppnade bilen.
Givetvis fick de komma ut och kissa lite + kolla in den nya omgivningen lite.


Olika underlag har det också blivit... Lera i rastgården då det regnat och snöat en hel dag, ha ha ha och det resulteradei helbruna spanielvalpar.
Igår när de kom ut för morgonkissen så snöade det och hagen var täckt med 10-20 cm nysnö. Väldigt konstigt och spännande... Senare på dagen fick de gå ut i stora hagen och det tyckte då att det var superkul att springa i snön :-).


Beckis är lite mer försiktig än sina syskon, eller så får han helt enkelt stå tillbaka för att de tar för sig så mycket... Men, oavsett så fick Beckis följa på styrelsemöte på brukshundklubben helt själv igår. Jag tror han tyckte det var toppenbra! Och det enda jag kunde se av hans försiktiga sida var att han backade lite för Cecilia först... men då har hon jobbat perecis innan (jobbar som veterinärassistent) och hade säkert en del skumma dofter med sig. Alla andra mötte han med en glatt viftande svans och han vill verkligen fram och hälsa. Skönt!


Tidigare i veckan så drog Bosse och Bavaria nerför nästan hela backen när de skulle till hagen. Inte direkt vad jag vill ha och jag insåg att det är dags att ta tag i träningen med dem.
Så, jag har börjat ropa på dem och belönar... och alla tre ÄLSKAR godbitar så detta ska nog gå bra, sen vet jag att det inte är säkert att man hör den som ropar när man tävlar med syrran/brorsan, men chanserna ökar lite i alla fall och vet de små luringarna om att jag har godis i handen så går de inte så långt.
Igår började jag med sitt. Inte som kommando, utan mer att jag belönar ett frivilligt sitt. Nu belönade jag den valp som satte sig då det inte går att köra klicker med tre valpar samtidigt :-).
 Resultat... Beckis fattade direkt och sen lyfte inte han på rumpan många gånger... ha ha ha... Bosse är lite klurig av sig och listade också ut rätt snabbt vad jag var ute efter... Bavaria... hos satte aldrig ner rumpan. Hon skuttade på och kämpade som bara den för att få godbiten, ha ha ha... tillsist hjälpte jag henne lite på vägen (sänkte handen och styrde med godishanden så rumpan åkte ner) och efter några gånger så började hon tänka. Jag hoppas jag hinner fortsätta träningen idag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar